Pandemia sprawiła, że nawet osoby, które do tej pory omijały e-sklepy szerokim łukiem zaczęły się zastanawiać jak zrobić zakupy przez internet. Od strony technicznej jest to bardzo proste — wystarczy znaleźć produkt, dodać do koszyka, podać dane do wysyłki i zapłacić. Jednak regularnie możemy spotkać informacje o różnych oszustwach. Dlatego powstaje pytanie, jak bezpiecznie robić zakupy online? Czy uniknięcie oszustw jest w ogóle możliwe?
Czy zakupy przez internet są bezpieczne?
Ogólnie rzecz biorąc tak. Są równie bezpieczne, jak zakupy w sklepach stacjonarnych, a pod wieloma względami nawet bezpieczniejsze. Istnieje wiele przepisów, które chronią konsumentów np. możliwość zwrotu towaru przez 14 dni bez podawania przyczyny.
Oczywiście w sieci nie brakuje oszustów, którzy np. nie wysyłają towaru lub sprzedają podróbki. Pamiętajmy jednak, że oszuści zdarzają się także wśród sprzedawców fizycznych. Natomiast stosując się do dwóch prostych wskazówek możesz znacząco zwiększyć bezpieczeństwo zakupów w sieci.
Sprawdź sklep, w którym robisz zakupy
Jest to podstawa. Kupując w zaufanym i sprawdzonym sklepie niemal całkowicie wykluczasz możliwość oszustwa. Na co zwrócić szczególną uwagę?
Towar — oszuści szczególnie chętnie wystawiają drogie produkty znanych marek np. zabawki, elektronikę, ubrania.
Przeceny — bardzo często oszuści oferują duże wyprzedaże sięgające kilkudziesięciu procent. Jeśli towar jest oferowany znacząco poniżej wartości rynkowej, to zachowaj szczególna ostrożność.
Opinie — sprawdź, czy są w sieci jakieś opinie na temat sklepu, w którym zamierzasz zrobić zakupy.
Warto także sprawdzić siedzibę sklepu, jeśli znajduje się ona poza terytorium Polski to należy zachować szczególną ostrożność.
Zapłać kartą a zminimalizujesz ryzyko oszustwa
Większość osób płacąc za zakupy, korzysta z szybkich przelewów, ostatnio dużą popularnością cieszą się także transakcje blik. Natomiast szczególnie bezpieczną formą płatności jest płatność kartą. Dlaczego?
Istnieje tu procedura ChargeBack, jest to reklamacja, którą składasz bankowi. Powodem reklamacji może być np. nieautoryzowana transakcja, podwójna opłata lub właśnie oszustwo. Co ważniejsze do ostatniego punktu zaliczamy nie tylko nieotrzymanie towaru, ale też otrzymanie towaru uszkodzonego, bądź podróbki. Jeśli bank pozytywnie rozpatrzy twój wniosek, to odzyskasz pieniądze bez względu na decyzję sprzedawcy.
Należy jednocześnie zauważyć, że ChargeBack nie powinien być pierwszym krokiem, jaki podejmiesz, gdy zostaniesz oszukany. Należy najpierw skontaktować się ze sprzedawcą, jednak jeśli nie uda się rozwiązać sprawy polubownie, to możesz wtedy skorzystać z opcji ChargeBack.